Szkło to jeden z najczęściej wykorzystywanych w dzisiejszych czasach materiałów, zarówno w budownictwie biurowym, jak i obiektach usługowych lub handlowych. Cechuje się wysoką estetyką, odpornością na zużycie i mnogością możliwości estetycznego łączenia go z innymi materiałami reklamowymi.
Szkło dzielimy zazwyczaj na typowe – okienne i hartowane. Istnieją również szkła klejone, przedzielone warstwą laminatu dla zwiększenia ich wytrzymałości, szkła zbrojone, szkła barwione, szkła refleksyjne (te najczęściej wykorzystywane są w budownictwie biurowym, bo nie wypromieniowują ciepła zimą, a latem nie wpuszczają go do środka).
Obróbka – możliwości i ograniczenia
Gdy mówimy o obróbce, jest ona możliwa do momentu zahartowania szkła. Później bardzo trudno jest zarówno wyciąć cokolwiek w szkle, jak i przedzielić samo szkło na mniejsze kawałki nie ryzykując pokruszenia się krawędzi. Dlatego, jeśli planujemy wyfrezować na powierzchni napisy, logo, stworzyć otwory pod dystanse mocujące czy wybrać kształt inny niż standardowy prostokąt, to musimy mieć świadomość, że aby wzmocnić odporność szkła najlepiej będzie je później zahartować. Każde szkło wykorzystywane w pobliżu miejsc umożliwiających kontakt krawędzi z człowiekiem, należy spiłować na krawędziach cięcia, by uniemożliwić ewentualne szkody zdrowotne lub materialne. Szkło można zmatowić, można też barwić, oklejać folią i innymi materiałami, przyciemniać, tworzyć z niego bryły przestrzenne. Piaskowanie umożliwia „wycięcie” w powierzchni szkła zmatowionych wzorów, takich jak logo czy napisy a jednocześnie jest praktycznie niemożliwe do uszkodzenia – w porównaniu do folii. Podświetlenie krawędziowe płyty szkła umożliwi nam stworzenie świecących wzorów wyciętych w szkle – wszystkie krawędzie wyciętych kształtów będą miały poświatę wywołaną załamywaniem się światła.
Sposoby wykorzystania
Szkło wykorzystuje się najczęściej w budynkach biurowych i miejscach, gdzie stawia się na estetykę i funkcjonalność. Użyteczne jest także w budynkach o niewielkiej przestrzeni, bo pozwala, nie zmniejszając wizualnie pomieszczeń, przekazać treści na których nam zależy. Najczęściej wykorzystuje się je do wykonywania tablic informacyjnych i kierunkowych, na których często zmieniane są treści, właśnie ze względu na odporność na zużycie i łatwość w oczyszczaniu jego gładkiej powierzchni.
Czy szkło ma jakieś wady?
Oczywista jest jego kruchość, która wymaga dostosowania rodzaju szkła do miejsca ekspozycji. Przy dzisiejszych technologiach, możemy stworzyć laminaty odporne na uderzenia młotem wyburzeniowym, dlatego na tej wadzie nie skupiałbym się zbyt długo. Kolejna to załamywanie światła. Jeśli zamierzamy umieścić szybę w miejscu mocno nasłonecznionym lub takim, w którym słońce przechodzi pełen cykl dnia, musimy liczyć się z tym, że będziemy zmuszeni dostosować layout do tych warunków, tak, by refleksy światła nie uniemożliwiały odczytania treści, które zdecydujemy się na niej umieścić. Ciężar, jest to coś, czego nie da się przeskoczyć. 1 m2 szyby o grubości 5 mm waży 12,5 kg. Szyba klejona (antywłamaniowa, o znacznie zwiększonej wytrzymałości) potrafi ważyć nawet 25kg/m2. Decydując się na wybór szkła jako nośnika informacji musimy wziąć to pod uwagę, bo nie zawsze da się stabilnie zamontować tak duży ciężar w warunkach, wszechobecnego dziś, budownictwa kartonowo-gipsowego.
Czas na przedstawienie zalet
Ich na jest zdecydowanie więcej od wad.
- Wysoka odporność na zużycie;
- Odporność na odbarwienia;
- Brak reakcji przy czyszczeniu chemią;
- Nie odkształca się pod wpływem żadnych czynników zewnętrznych;
- Jest trudne do przypadkowego uszkodzenia (jeśli wykonano je we właściwej technologii);
- Nie zmniejsza wizualnie przestrzeni;
- Jest wysoce estetyczne i doskonale komponuje się zarówno we wnętrzach nowoczesnych, industrialnych, jak i stylizowanych na klasyczne.
- Wiele możliwości estetycznego znakowania,a ewentualne zmiany nie będą stwarzały problemu.
Przy właściwym doborze technologii, miejsca i sposobu montażu, zastosowaniu dobrej kompozycji wizualnej, szkło wydaje się być materiałem idealnym pod kątem wykorzystania reklamowo-informacyjnego. Najważniejsze, by pamiętać, że dokładne zaplanowanie wszystkiego wcześniej jest niezbędnym elementem pracy ze szkłem – pozwoli uniknąć problemów i osiągnąć efekt w pełni satysfakcjonujący dla oka zarówno odbiorcy jak i samego nadawcy przekazu.